Aanbod van Ellie

Thema: Kunst, Muziek, Drama en Taal
Zowel Themadagen als Workshops
 


Themadagen

Wat een drama 

Tijdens deze themadag gaan we spelenderwijs aan de slag met verschillende drama-spelletjes.
Afhankelijk van de leeftijd gaan we elkaar imiteren, jezelf als standbeeld, emoties uitbeelden, improviseren, levend schilderij maken… en nog veel meer.

 Spelenderwijs worden ze uitgedaagd om iets van zichzelf te laten zien.
 Aan het eind van de dag worden de kinderen uitgedaagd om in groepjes een toneelstukje/mimestuk te bedenken en uit te voeren voor de groep.

Voor: alle groepen.

Voor: kinderen van 4 t/m 12 jaar. Maar alle leeftijden bij elkaar is in dit geval niet zo geschikt. 

Daar zit muziek in 

Vandaag gaan we de hele dag met muziek aan de slag.
 We gaan zelf muziek maken en zingen, we gaan muziek luisteren, bewegen op muziek, tekenen op muziek en zelf muziek componeren.

Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen leren ze wat muziek met ze doet en hoe ze zelf kunnen genieten van muziek.
 
Voor: alle groepen


 
 

De Lettervreter 

 Naar aanleiding van het verhaal “ De lettervreter” uit het boek “De kikkerbilletjes van de koning”, gaan we creatief aan de slag met letters en taal.

Creatief schrijven komt aan bod in de breedste zin van het woord.
Uiteindelijk maken ze een eigen creatief naambordje voor op hun eigen slaapkamerdeur.
 
Voor: groep 4 t/m 6 

Het vogelmeisje

Naar aanleiding van het verhaal “Het vogelmeisje” uit het boek “De kikkerbilletjes van de koning” gaan we aan de slag met het thema natuur en met natuurlijke materialen.

 Uiteindelijk maken de kinderen een prachtig kunstwerk van een tak, die ze omwikkelen met verschillende soorten garen en versieren met kraaltjes ed.


Voor: groep 3 t/m 6
 


Poëzie 

Vandaag maken de kinderen kennis met poëzie.

 We gaan eerst aan de slag met gedichten die andere hebben geschreven. 

Wat zijn gedichten, welke verschillende vormen zijn er, wat betekenen ze?

Daarna gaan de kinderen zelf aan de slag met verschillende vormen van gedichten (black poetry, elfje, knipselgedicht)

 We doen dit in carrousel-vorm, zodat alle kinderen aan het eind van de dag drie verschillende gedichten hebben gemaakt.

 

Voor groep 5 t/m 8

Maak je eigen bordspel

De kinderen maken in groepjes een bordspel. Ze maken zelf een ontwerp, denken na over het doel van het spel en schrijven de spelregels. 

Daarna maken ze het spel.

Ten slotte worden alle spellen gepresenteerd en beoordelen de groepjes elk spel op originaliteit, vormgeving, speelbaarheid en duidelijkheid van de regels.

 

Voor groep 7/8

Workshops

Creatief met je naam

 Kinderen kunnen vaak als eerste hun eigen naam schrijven.
In deze workshop gaan we creatief aan de slag met hun naam.
Elke letter is een kunstwerk. Qua vorm maar ook qua inhoud. Ze kunnen mooie dingen in de letters tekenen. Dingen die ze mooi, of leuk vinden, of juist aspecten die met hun hobby te maken hebben.

Ik laat ze wat voorbeelden zien van mogelijkheden. Daarna kunnen ze zelf aan de slag met potloden, stiften, wasco, krijt, of verf.
Voor: kinderen van 4 tm 12 jaar 

Wat een drama 

Tijdens deze themadag gaan we spelenderwijs aan de slag met verschillende drama-spelletjes.
Afhankelijk van de leeftijd gaan we elkaar imiteren, jezelf als standbeeld, emoties uitbeelden, improviseren, levend schilderij maken… en nog veel meer.

 Spelenderwijs worden ze uitgedaagd om iets van zichzelf te laten zien.
 Aan het eind van de dag worden de kinderen uitgedaagd om in groepjes een toneelstukje/mimestuk te bedenken en uit te voeren voor de groep.

Voor: alle groepen.

Voor: kinderen van 4 tm 12 jaar. Maar alle leeftijden bij elkaar is in dit geval niet zo geschikt. 


Daar zit muziek in 

Vandaag gaan we de hele dag met muziek aan de slag.
 We gaan zelf muziek maken en zingen, we gaan muziek luisteren, bewegen op muziek, tekenen op muziek en zelf muziek componeren.

Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen leren ze wat muziek met ze doet en hoe ze zelf kunnen genieten van muziek.
 
 Voor: alle groepen.


 


WORKSHOP NATUUR EN MUZIEK

Fluiten als een vogel, We gaan eerst naar buiten om vogelconcerten te beluisteren.

Wat hoor je? Zijn de klanken hoog, laag, lang of kort? Is het steeds het zelfde? Of wisselt het?


Bij terugkomst gaan ze hun eigen vogel-melodietje bedenken, fluiten en zelf noteren, zodat ze het goed

kunnen onthouden. Om vervolgens hun eigen bedachte vogel  te tekenen.

Voor: alle groepen